Laatste Woonnieuwtjes 2019 week 11

Wekelijks overzicht van de laatste Woonnieuwtjes van het Voorlichtingsburo Wonen.

Maandag 11 maart 2019

Poggenpohl meets Street Art

Poggenpohl meets Street ArtPoggenpohl is medevennoot van Marta Herford, een museum voor moderne kunst waar ook Poggenpohl is gevestigd. Architect was niemand minder dan de Amerikaan Frank O. Gehry. Bij de huisbeurs tijdens de Küchenmeile A30 liet de producent van luxekeukens een 15 meter lange wand beschilderen door Street Art kunstenaar The Krank. Wederom om de waarden van het merk op creatieve wijze in scène te zetten.

Diversiteit is de norm

Poggenpohl – een echte pionier van de moderne keuken – heeft altijd al gebroken met conventies om innovaties verder te brengen. Ook in de kern van het merk. Diversiteit en openheid zijn bij een van de beste Duitse producenten van luxekeukens meer dan ooit de norm voor een diverse maatschappij in een globale wereld. Poggenpohl heeft al bij de Eurocucina 2018 in de nieuw ingerichte showroom op de Via Galilei Galileo in Milaan laten zien wat dat betekent: de mensen in hun leven volgen, naar verschillende plekken op de wereld, naar verschillende culturen. Ja, zelfs naar verschillende levensfases.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Generatie Y

Om ook generatie Y beter te kunnen volgen, heeft Poggenpohl keukenconcept +SEGMENTO op nieuwe wijze geïnterpreteerd en toont dit in de showroom in Herford voor internationale handelaren en journalisten in drie varianten. Sfeervol aangevuld met ikoonachtige Lifestyle-Pieces van de jonge generatie consumenten. Om de Millennial-Beat voor alle bezoekers toegankelijk te maken, heeft Poggenpohl Street Artist The Krank uit Berlijn in de arm genomen, om tijdens de beursdagen een 15 meter lange, met stof beklede wand te beschilderen.

Poggenpohl haalt met deze actie een jong en fris leefgevoel in de showroom en creëert ruimte voor spontane creativiteit, zoals we die wereldwijd zien bij jonge mensen op sociale media. Door de samenwerking met The Krank wordt het nieuwe keukenconcept +SEGMENTO Y als het ware ‘instagramable’. Ook dat is innovatie: jonge consumenten aanspreken met concepten waarvoor zij open staan. Dat is zo alleen mogelijk als tradities een betrouwbaar fundament hiervoor bieden.

Meer informatie: Poggenpohl


 

Dinsdag 12 maart 2019

Reiniging inductiekookplaat

Reiniging inductiekookplaatLekker staan kokkerellen en genoten van het resultaat? Dan volgt helaas altijd nog een iets minder leuk klusje. De vaat wordt ons gelukkig uit handen genomen door de vaatwasser, maar de kookplaat moet je toch echt zelf nog schoonmaken. Heb je een inductiekookplaat? Dan wordt ook die klus een peulenschil. Het gladde oppervlak is immers eenvoudig te reinigen. Alleen hoe voorkom je die waas die vaak achterblijft op het glas van de kookplaat? Door de volgende schoonmaaktips te volgen blijft de inductiekookplaat er altijd perfect onderhouden uitzien.

Reiniging inductiekookplaat bij lichte vervuiling

Voor het dagelijkse onderhoud is een normaal afwassopje voldoende. Je kunt ook een allesreiniger gebruiken. Daarna nadrogen met een droge, schone microvezelzeem. Het fijnste is dit direct na het koken te doen, voor het vuil indroogt.

Reiniging inductiekookplaat bij zwaardere vervuiling

Bij een inductiekookplaat met hardnekkig vuil kun je eerst het ergste vuil verwijderen met een siliconen spatel. Daarna kun je de plaat schoonmaken met een onderhoudsmiddel dat speciaal voor de inductiekookplaat bedoeld is. Heb je dit niet in huis, dan kun je ook het vuil even laten weken door er een in afwassop gedrenkte doek op te leggen. Na een kwartiertje is het vuil losgeweekt en makkelijk te verwijderen. Eventueel kun je dit nog een keer herhalen.

Na het schoonmaken de inductiekookplaat schoonwrijven met een in schoon water (dus zonder reinigingsmiddelen) uitgespoelde microvezeldoek. Voor een streeploos resultaat, droogwrijven met een droog en schoon stukje keukenpapier of met een droge, schone microvezelzeem.

Niet doen!

Het is erg belangrijk dat je zeker geen schoonmaakproducten gebruikt met schuurmiddelen of middelen met citroenbestanddelen. Gebruik ook niet de ruwe kant van een schuursponsje of andere ruwe schoonmaakproducten om het vuil weg te schrapen of te krabben. Hiermee veroorzaak je krassen op je kookplaat die niet meer weggaan.


 

Woensdag 13 maart 2019

Details maken de badkamer helemaal af

Details maken de badkamer helemaal afHet zijn de kleine dingen die het doen. Dat geldt voor alles en zeker ook voor de badkamer. Details maken de badkamer helemaal af. Ze zetten de puntjes op de spreekwoordelijke ’i’ en zorgen ervoor dat het opgeruimd blijft.

Gebruik magneten

Het werkt in de keuken, dus waarom zou je het ook niet in de badkamer toepassen? Gebruik magneetjes om kleine metalen dingen als nagelvijlen, scharen en pincetten te ordenen. Zo zijn ze altijd eenvoudig te vinden en is het leuk voor de kinderen om ze na gebruik weer op te hangen. Deze kleine magneet zit in de spiegelkasten van Dansani.

Controle over jouw make-up

Gebruik make-upbakken met kleine vakjes om controle te houden over alles van oogpotloden en mascara tot kwastjes. Je voorkomt hierdoor make-upresten in de lades en kasten en kunt de hele bak er gewoon uithalen als je de inhoud nodig hebt.

Benut de deur

Sommige kasten, zoals deze van Dansani, zijn ingericht met planken of manden aan de binnenkant van de kastdeur. Daarin kun je dingen bewaren die je veelvuldig gebruikt, zodat ze je tegemoet komen zwaaien als je de kast opent.

Maak het gezellig

Een gezellige badkamer ademt een goede sfeer en maar weinig mensen koppelen een honderd procent klinische en reinigingsvriendelijke ruimte aan gezelligheid. Dus richt jouw badkamer in met kleine, sobere plankjes of mandjes voor kleine accessoires om zodoende sfeer te creëren. Zorg er wel voor dat deze zo klein zijn, dat er geen ruimte is voor allerlei dingen die niet op de plank thuishoren.

Meer informatie: Dansani


  

Donderdag 14 maart 2019

Welke elementen horen in een industrieel interieur?

Welke elementen horen in een industrieel interieur?Industrieel wonen is hot. Maar wat maakt een interieur nou tot een industrieel interieur? Welke elementen horen in een industrieel interieur?   

Functioneel

Functionaliteit is de basis van de industriële look. Alle overbodige elementen worden achterwege gelaten. Je hebt geen tussenmuren nodig om de ruimte in te delen. Wil je toch enige intimiteit creëren voor bijvoorbeeld de slaapkamer, dan doe je dat met glazen wanden en eventueel gordijnen.

Materialen

Als je vraagt welke elementen horen in een industrieel interieur, dan is de materiaalkeuze het belangrijkste element. Echte industriële materialen zijn beton, staal, glas en hout. Deze laatste liefst wel ruw. Schuren mag, want je wilt geen splinters, maar verf of andere afwerking laat je achterwege.

Ruw en onafgewerkt

Een industrieel interieur kenmerkt zich door ruwe, onafgewerkt muren en plafonds van beton en baksteen. Het stoere materiaal blijft in zicht en wordt niet weggewerkt achter stucwerk of behang. Beton wordt wel bewerkt met een transparante coating om stof tegen te gaan. Leidingen worden ook niet weggewerkt. Deze zijn functioneel (zonder waterleiding, geen water) en mogen dus gezien worden.

Kleuren

De kleuren in het interieur worden bepaald door de materialen die je gebruikt. Aangezien deze niet geverfd of behangen worden, zul je de originele kleuren blijven zien: beton, staal en hout. Zwart en grijs voeren de boventoon en de woning krijgt warmte door de combinatie met hout en witte elementen. Wil je toch een beetje meer kleur aanbrengen, dan kun je vergrijsde blauwe of groene tinten gebruiken als accentkleur.

Licht

Om voldoende licht binnen te krijgen, zijn de ramen groot. De kozijnen zijn van staal of aluminium. Voor de verlichting in de woning wordt gekozen voor grote, robuuste lichtbronnen. Grote metalen lampenkappen, flinke metalen spots op poten en snoeren met grote peren eraan.


 

Vrijdag 15 maart 2019

SieMatic viert zijn 90-jarige jubileum

SieMatic viert zijn 90-jarige jubileumNegentig jaar geleden werd SieMatic opgericht, onder de naam August Siekermann Möbelwerke. Negentig jaar, die het Duitse bedrijf in één jubileummotto samenvat: tijdloos door traditie. Deze drie woorden beschrijven kort maar krachtig waar de premium-keukenspecialist voor staat: design en kwaliteit. Die niet zijn geënt op vluchtige trends, maar die jarenlang bij de tijd blijven. Van het oorspronkelijke keukenbuffet via de eerste greeploze SieMatic tot aan de complete interieurconcepten: iedere keuken die de fabriek verlaat, verdient het predicaat ‘tijdloze elegantie’ ruimschoots.

’t Liefst het beste

Sinds de oprichting in het jaar 1929 maakt het Duitse bedrijf keukens van topklasse. Vanaf 1960 gebeurt dat onder de naam SieMatic. Sindsdien is er veel gebeurd. De aanvankelijk naamloze keukenmeubels zijn begeerde producten van een gevestigd premiummerk geworden. Het kleine familiebedrijf is tegenwoordig een internationaal opererende onderneming. Een succesvolle ontwikkeling die alles te maken heeft met het motto van oprichter August Siekermann: “Vraag je altijd af: hoe kunnen we het beter doen?” Deze tot op heden gebruikte bedrijfsfilosofie ligt aan de basis van ieder nieuw product.

Nog altijd toonaangevend

Het predicaat “Made by SieMatic” geldt in de keukenbranche als toonaangevend. En dat geldt niet alleen voor de greeploze keuken. SieMatic zet steeds weer nieuwe maatstaven op het gebied van esthetiek, individualiteit en functionaliteit. Het draait kwaliteit, die je zowel in de lange levensduur als in de perfecte afwerking terugziet. Het draait om vormgeving en materialen die even mooi als praktisch zijn. En het draait om de behoeften van de klant, die uitgewerkt worden in doordachte oplossingen worden. Voor die innovatieve productontwikkeling ontving SieMatic al menig designprijs: van de ‘iF Design Award’, de ‘Good Design Award’ en de ‘reddot best of the best’ tot aan de ‘German Design Award in Gold’.

De keuken als lifestyle

Met de introductie van de keukenlijnen PURE, URBAN en CLASSIC begeeft SieMatic zich op een nieuw terrein: dat van de keuken als lifestyle. Het gaat niet langer uitsluitend om de keukenmeubels, maar om complete inrichtingsconcepten: interieurdesign dat zich voegt naar de levensstijl van de bewoner. Zo staat de lifestyle PURE voor minimalisme, harmonie en exclusieve materialen. De lifestyle URBAN onderscheidt zich door grote flexibiliteit bij het ontwerp, met bijvoorbeeld vrijstaande meubels zoals de bekroonde SieMatic 29 – de moderne interpretatie van het klassieke keukenbuffet. En kenmerkend voor de lifestyle CLASSIC is de knappe combinatie van het traditionele en het moderne, wat goed zichtbaar is in de creatieve materiaalmix in elementen van metaal en glas.

De heruitvinding van de greeploze keuken

Precies in het jubileumjaar is (vanaf het tweede kwartaal) ook de nieuwe greeploze SieMatic verkrijgbaar in de lifestyle PURE. De kern van dit buitengewone keukenconcept is de compleet nieuw ontwikkelde greep. Het bijzondere daarvan is de perfecte ergonomie, de aangename tactiliteit en de praktische, geïntegreerde en individueel regelbare verlichting. Gecompleteerd door transparante oppervlakken, verfijnde vormgeving en edele materialen bewijst SieMatic zich wederom als de grote designspecialist.

Thuis in de hele wereld

SieMatic is tegenwoordig te koop in 60 landen, op alle continenten. Ieder jaar worden er zo’n 50 nieuwe keukenstudio’s geopend of bestaande omgebouwd. In 2017 en 2018 gebeurde dat bijvoorbeeld in Wenen, Mainz, Tokio, Darmstadt, Dublin, Singapore, Hamburg, Moskou, München, Ho-Chi-Minh-Stad, Zürich, Cannes, Frankfurt, Parijs en Suzhou. In 2019 zullen veel nieuwe locaties volgen en op nóg meer plekken voor de unieke SieMatic-beleving zorgen. Ook in grote internationale bouwprojecten is SieMatic een geliefde partner. Zo staan er SieMatic-keukens in Baccarat Hotel in New York, in de Ritz Carlton Residences in Chicago en in het “city in the city”-concept New Babylon in Den Haag.

Een bijzonder jaar, een veelbelovende toekomst

Het jaar 2019 staat helemaal in het teken van het 90-jarige jubileum, met als hoogtepunt het SieMatic Forum in september. Voor die tijd zijn er evenementen op de beurzen van Keulen, Brussel, Sjanghai, Milaan, Parijs en Peking onder het motto “Timeless by Tradition”. Het jubileum is ook een gelegenheid om dealers, partners en consumenten voor hun trouw te bedanken. Want een niet geringe hoeveelheid afnemers is zelf met een SieMatic opgegroeid. Veel dealers en partners werken al generaties met ons samen.

En aan die positieve ontwikkelingen verandert in de toekomst niets. “Onze hoge eisen aan kwaliteit, functionaliteit, materialen, afwerking en design zullen het profiel van SieMatic verder aanscherpen en individuele wensen steeds beter mogelijk maken door steeds weer met nieuwe, innovatieve oplossingen te komen,” zegt Ulrich W. Siekmann, CEO SieMatic, blikkend in de toekomst.

Meer informatie: SieMatic


 

Beeldmateriaal

Beeldmateriaal is te vinden in de beeldbank van het Voorlichtingsburo Wonen. In deze beeldbank is een galerij opgenomen met alle afbeeldingen behorende bij de wekelijkse blogberichten.