Nominaties Nationale Innovatie en Duurzaamheidsprijs Wonen 2014 bekend

Genomineerden Duurzaamheidsprijs Wonen 2014

De genomineerden ontvingen een blijvende herinnering.
Van links naar rechts: Bart Weijers (dir. Vereniging Comfortabel Wonen), Freek Wiesenhaan (HansGrohe), Wim op het Veld (Bosch), Pieter Hosman (Villeroy&Boch) en Wim van der Linden (voorzitter Vereniging Comfortabel Wonen)

De genomineerden voor de Nationale Innovatie en Duurzaamheidsprijs Wonen 2014 zijn op dinsdag 15 april 2014 bekendgemaakt. Uit alle inzendingen zijn Bosch Huishoudapparaten, Hansgrohe Sanitair en Villeroy & Boch Sanitair door de jury verkozen tot kanshebbers op de prijs die in het leven is geroepen door het Voorlichtingsburo Wonen. In november 2014 zal deze prijs voor de tweede keer worden uitgereikt. De drie genomineerde bedrijven hebben zich met hun innovatieve producten volgens de jury het meest onderscheiden op het gebied van duurzaamheid. In november krijgen ze alle drie de mogelijkheid om in een korte presentatie toe te lichten waarom juist hun product in aanmerking zou moeten komen voor de Nationale Innovatie en Duurzaamheidsprijs Wonen. De aanwezigen zullen vervolgens hun stem uitbrengen, waarna de winnaar direct bekend zal worden gemaakt.

Bosch Huishoudapparaten

Duurzaamheid is al vele jaren een zeer belangrijk thema binnen de BSH groep waar Bosch deel van uitmaakt. Vele producten hebben de afgelopen jaren het licht gezien met aanzienlijke energiebesparingen in het gebruik. Ook het nieuwe kantoorgebouw in Hoofddorp is volledig cradle to cradle opgezet. Een wederom vernieuwend concept is een recente samenwerking tussen Bosch, de woningbouwvereniging Eigen Haard en de organisatie Turntoo.

Huurders krijgen huishoudapparaten voor in de keuken te huur die weliswaar duurder in aanschaf zijn maar een sterke energie reductie realiseren en door het huursysteem toch financieel bereikbaar zijn. Een lagere CO2 uitstoot en lagere energierekening zijn de directe resultaten. Na afloop van de gebruiksperiode worden de apparaten teruggenomen en de grondstoffen hergebruikt waardoor er een circulaire of kringloopeconomie ontstaat.

>> naar de website van Bosch Huishoudapparaten

Hansgrohe Sanitair

De producten van Hansgrohe verplaatsen dagelijks enorme hoeveelheden water en experts van dit bedrijf is er dan ook alles aan gelegen om het verbruik sterk te reduceren maar met behoud van comfort. Warmte van water speelt een belangrijke rol en juist dat is de uitdaging voor de technici om met minder warmte productie toch comfort te bieden.

De Coolstart kranen van Hansgrohe verwarmen door speciale technieken minder water maar daar merkt de gebruiker tijdens het gebruik niets van. De speciale perlators op de uitstroomopening van Hansgrohe producten zorgen voor minder uitstroom van water en ook daar merkt de gebruiker door extra luchttoevoeging niets van. Deze techniek is ook verwerkt in de EcoSmart handdouches en de gebruiker bespaart daarmee zo’n 50% water tijdens het douchen.

>> naar de website van Hansgrohe Sanitair

Villeroy & Boch Sanitair

Veel van ons water gaat “verloren” door toiletspoelingen en ook daar valt dus veel voor duurzaamheid te winnen. Het is dan ook begrijpelijk dat Villeroy & Boch, een van de leidende toiletfabrikanten van de wereld, haar pijlen richt op de reductie van water tijdens spoelbeurten van het toilet. De consument kan zelf al langer kiezen of er een kleinere of grotere hoeveelheid water benodigd is voor een goede spoelgang. Maar met de Omnia GreenGain is het eerste wandcloset met slechts een waterverbruik van max 3,5 liter per spoeling op de markt gekomen. Een besparing van maar liefst 40%. Een resultaat wat dubbel telt door het lage gebruik bij het spoelen en het eveneens daardoor minder lozen en reinigen van afvalwater.

>> naar de website van Villeroy & Boch Sanitair

Initiatief

De Nationale Innovatie en Duurzaamheidsprijs Wonen is in het leven geroepen door het Voorlichtingsburo Wonen, een initiatief van de Vereniging Comfortabel Wonen. Het doel van deze prijs is om fabrikanten in de interieur-/afbouwbranche extra te stimuleren zich te onderscheiden op dit zeer belangrijke thema. Bedrijven kunnen zowel zichzelf als andere bedrijven voordragen om in aanmerking te komen voor deze prijs.

Speak Your Mind

*